31 Mart 2013 Pazar

Kurumlar Vergisi Beyanname Düzenleme Sıralaması


KURUMLAR VERGİSİ BEYANNAMESİ

DÜZENLEME SIRALAMASI

1)    Kurum Kazancı
- Ticari Bilanço kârı/zararı
2)    İlaveler (+)
- Kanunen kabul edilmeyen giderler
- Önceki yıl ayrılan finansman fonu
3)    İlaveler Sonrası Kâr/Zarar (1 + 2)

4)    Zarar Olsa da İndirilecek İstisna ve İndirimler
-
İştirak kazançları -KVK 5- 1/a
- Yatırım fonları ve ortaklıkları portföy i
şletmeciliği kazancı 5-1/d
- Rüçhan hakkı satı
şı ve emisyon primi kazancı 5-1/ç
- Yurt dı
şı inşaat ve onarım işlerinden sağlanan kazançlar 5-1/h
- E
ğitim, öğretim ve rehabilitasyon merkezi kazançları 5-1/ı
-
İştirak hisseleri veya gayrimenkullerin satışından doğan kazançlar 5-1/e
- Serbest bölgelerde elde edilen kazançlar
- OHAL ve kalkınmada öncelikli yörelerde elde edilen kazançlar
- Teknoloji geli
ştirme bölgelerinde elde edilen kazançlar
- ARGE indirimi
- Di
ğer indirimler (Uluslararası anlaşmalarda yer alan istisnalar ve Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemilerin işletilmesi veya devrinden sağlanan kazançlar)

5)    İstisnalar Sonrası Kâr/Zarar (3 - 4)
6)    Geçmiş Yıl Mali Zararları (İstisnalar sonrası kârdan büyük olamaz)
7)    Zarar Mahsubu Sonrası Kâr/Zarar (5 - 6) (bu tutar pozitif çıkarsa yatırım indirimi uygulanır. Uygulanacak yatırım indirimi bu tutarı aşamaz).

8)    Kazancın Bulunması Halinde İndirilecek İstisna ve İndirimler (-)
- Risturnlar 5-1/i
- Ba
ğış ve yardımlar 10/a
- E
ğitim ve sağlık tesisleri ile yurt inşaatına ilişkin bağış ve yardımlar 10/b
- Kültür ve turizm amaçlı ba
ğış ve yardımlar 10/d
- Sponsorluk harcamaları 10/b
- Yatırım indirimi

 - Diğer indirimler (temettü ikramiyeleri)

9)   Kurumlar Vergisi Matrahı (7 - 8)

                                                                                                  Mustafa TAN
                                                                                           SMMM-Bağımsız Denetçi

29 Mart 2013 Cuma

TTK ya Göre Açılış ve Kapanış Tasdikine Tabi Deftlerler


TÜRK TİCARET KANUNUNA GÖRE

AÇILIŞ VE KAPANIŞ TASDİKİNE TABİ DEFTERLER

 

1-     TUTULACAK DEFTERLER

 

TÜRK TİCARET KANUNUNA GÖRE TUTULMASI ZORUNLU DEFTERLER
TÜM TACİRLERİN  TUTMAK ZORUNDA OLDUĞU DEFTERLER
BUNLARA İLAVE OLARAK (+)
ŞAHIS ŞİRKETLERİ
ANONİM VE SERMAYESİ PY.BL. KOM.ŞTİ.,
LİMİTED ŞİRKETLER
KAMU TÜZEL KİŞİLİĞİNE AİT, TİCARİ  İŞLETMELER, VAKIFLAR VE KAMUYA YARARLI DERNEKLERİN TİCARİ İŞLETMELERİ
YEVMİYE DEFTERİ
+
GENEL KURUL TOPLANTI VE MÜZAKERE DEFTERİ
GENEL KURULTOPLANTI VE MÜZAKERE DEFTERİ
GENEL KURULTOPLANTI VE MÜZAKERE DEFTERİ
YEVMİYE DEFTERİ
DEFTER-İ KEBİR
+
YÖNETİM KURULU KARAR DEFTERİ
PAY DEFTERİ
DEFTER-İ KEBİR
ENVANTER DEFTERİ
+
MÜDÜRLER KURULU KARAR DEFTERİ (İSTENİRSE)
ENVANTER DEFTERİ

 
 
 
2-     AÇILIŞ TASDİKİ YAPILACAK DEFTERLER

Tacirler tarafından fiziki ortamda tutulan

- yevmiye defteri,

- defteri kebir,

- envanter defteri,

- pay defteri,

- yönetim kurulu karar defteri ile

- genel kurul toplantı ve müzakere defterinin

açılış onayları kuruluş sırasında ve kullanmaya başlamadan önce,

izleyen faaliyet dönemlerindeki açılış onayları ise defterlerin kullanılacağı faaliyet döneminin ilk ayından önceki ayın sonuna kadar noter tarafından yapılır.

 Açılış onaylarının noter tarafından yapıldığı hallerde ticaret sicili tasdiknamesinin noterce aranması zorunludur.

3-     KAPANIŞ TASDİKİ YAPILACAK DEFTERLER;

Yevmiye defteri ile yönetim kurulu karar defterinin, izleyen hesap döneminin üçüncü ayının sonuna kadar notere ibraz edilip, son kaydın altına noterce “Görülmüştür” ibaresi yazılarak mühür ve imza ile onaylanması zorunludur. (Yevmiye defterinin kapanış onayı 6. Ay sonuna kadar uzatılmıştır.)
Mustafa TAN
Mali Müşavir-Bağımsız Denetçi
 

EK: 6102 TTK, TİCARİ DEFTERLERE İLİŞKİN TEBLİĞ (ÖZET)

 6102
Türk Ticaret Kanununu İlgilendiren Tebliğler
Ticari Defterlere İlişkin Tebliğ

19.12.2012
28502
Madde 0005 : Tutulacak defterler
(1) Gerçek veya tüzel kişi olup olmadığına bakılmaksızın her tacir yevmiye defteri, envanter defteri ve defteri kebiri tutmakla yükümlüdür.
(2) Şahıs şirketleri birinci fıkrada sayılan defterlere ek olarak genel kurul toplantı ve müzakere defterini de tutarlar.
(3) Birinci fıkrada sayılan defterlere ilave olarak anonim ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketler pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri, limited şirketler ise pay defteri ve genel kurul toplantı ve müzakere defteri tutmak zorundadır. 11 inci maddenin dördüncü fıkrası hükmü saklıdır.
(4) Özel hukuk hükümlerine göre idare edilmek veya ticari şekilde işletilmek üzere Devlet, il özel idaresi, belediye ve köy ile diğer kamu tüzel kişileri tarafından kurulan ve tüzel kişiliği bulunmayan ticari işletmeler ile kamu yararına çalışan dernekler ve gelirinin yarıdan fazlasını kamu görevi niteliğindeki işlere harcayan vakıflar tarafından kurulan ticari işletmeler ve bunlara benzeyen ve tüzel kişiliği bulunmayan diğer ticari teşekküller birinci fıkrada sayılan defterleri tutmakla yükümlüdürler.

Madde 0009 : Pay defteri
(1) Pay defteri; sermayesi paylara bölünmüş komandit ve limited şirketlerde şirket ortaklarının, anonim şirketlerde pay sahiplerinin kaydedildiği ciltli ve sayfaları müteselsil sıra numaralı defterdir.
(2) Anonim ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerde pay defterine, senede bağlanmamış pay ve nama yazılı pay senedi sahipleriyle, intifa hakkı sahipleri kaydedilir. Pay defterine yapılacak kayıtların en az aşağ

Madde 0010 : Yönetim kurulu karar defteri
(1) Yönetim kurulu karar defteri, anonim şirketlerde yönetim kurulunun, sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerde yöneticinin veya yöneticilerin şirket yönetimi ile ilgili olarak aldığı kararların yazılacağı ciltli ve sayfa numaraları teselsül eden defterdir.
(2) Karar defterindeki kayıtların en az aşağıdaki bilgileri içermesi şarttır:

Madde 0011 : Genel kurul toplantı ve müzakere defteri
(1) Genel kurul toplantı ve müzakere defteri, tüzel kişi tacirlerin genel kurul toplantılarında görüşülen hususların ve alınan kararların kaydedildiği ciltli ve sayfa numaraları teselsül eden defterdir.
(2) Genel kurul toplantı ve müzakere defteri, şirket genel kurul toplantısı yapılırken genel kurulda sorulan sorular, verilen cevaplar, sunulan önergeler, alınan kararlar işlenerek düzenlenebileceği gibi hazırlanan toplantı tutanağının deftere yapıştırılması şeklinde de tutulabilir.
(3) Kollektif ve komandit şirketlerde yönetimle görevlendirilen ortağın veya ortakların yahut bütün ortakların şirket yönetimi ile ilgili olarak aldığı kararlar da genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilir. Bu fıkra uyarınca yapılacak kayıtlarda 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen hususların yazılması zorunludur.
(4) Limited şirketlerde müdür veya müdürler kurulunun şirket yönetimi ile ilgili olarak aldığı kararlar genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilebileceği gibi ayrı bir müdürler kurulu karar defteri de tutulabilir. Müdürler kurulu karar defterinin tutulması halinde açılış ve kapanış onayları dahil olmak üzere yönetim kurulu karar defterine ilişkin hükümler uygulanır. Kararların genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilmesi halinde 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen hususların yazılması zorunludur. Ayrı bir müdürler kurulu karar defteri tutulması halinde müdür veya müdürler kurulu kararları genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilemez

Madde 0013 : Açılış onayı yapılacak defterler ve onay zamanı
(1) Tacirler tarafından fiziki ortamda tutulan yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri, pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterinin açılış onayları kuruluş sırasında ve kullanmaya başlamadan önce, izleyen faaliyet dönemlerindeki açılış onayları ise defterlerin kullanılacağı faaliyet döneminin ilk ayından önceki ayın sonuna kadar noter tarafından yapılır. Açılış onaylarının noter tarafından yapıldığı hallerde ticaret sicili tasdiknamesinin noterce aranması zorunludur.
(2) Ticaret şirketleri dışındaki gerçek ve tüzel kişi tacirlerin kuruluş sırasında yaptıracakları ticari defterlere ilişkin açılış onaylarında ticaret sicili tasdiknamesi aranmaz.
(3) Ticaret şirketlerinin ticaret siciline tescili esnasında birinci fıkrada yazılı defterlerin açılış onayları ticaret sicili müdürlükleri tarafından da yapılabilir.
(4) Yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri ile yönetim kurulu karar defterinin açılış onaylarının her hesap dönemi için yapılması zorunludur. Pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri yeterli yaprakları bulunmak kaydıyla izleyen hesap dönemlerinde de açılış onayı yaptırılmaksızın kullanılmaya devam edilebilir.
(5) Onaya tabi defterlerin hesap dönemi içinde dolması dolayısıyla veya başka sebeplerle yıl içinde yeni defter kullanmaya mecbur olanlar bunları kullanmaya başlamadan önce açılış onayı yaptırmak zorundadırlar.
(6) Pay defterinin yenilenmesinin gerektiği durumlarda açılış onayı yapılacak yeni defter, kullanımına son verilecek defterle veya zayi edilmişse zayi belgesi ile birlikte notere ibraz edilir. Yeni pay defterinin açılış onayının yapıldığı sırada noter, eski deftere veya zayi belgesine yeni pay defterinin açılış onayının yapıldığını tarih ve sayı belirtmek suretiyle şerh düşer. Eski defterde veya zayi belgesinde söz konusu şerhi gören noter tekrar bir açılış onayı yapamaz.

Madde 0014 : Onayın şekli
(1) Noterler ile ticaret sicil müdürlüklerinin yapacağı açılış onayları defterin ilk sayfasına yazılır ve aşağıdaki bilgileri içerir:

Madde 0015 : Kapanış onayı yapılacak defterler ile onay zamanı ve şekli
(1) Yevmiye defteri ile yönetim kurulu karar defterinin, izleyen hesap döneminin üçüncü ayının sonuna kadar notere ibraz edilip, son kaydın altına noterce “Görülmüştür” ibaresi yazılarak mühür ve imza ile onaylanması zorunludur.

Madde 0016 : Genel olarak
(1) Yönetim kurulu karar defteri, yevmiye defteri, envanter defteri ve defteri kebir yeterli yaprakları bulunması halinde yeni hesap döneminin ilk ayı içerisinde onay yenilemek suretiyle kullanılmaya devam edilebilir.
(2) Onay yenilemede defterlerin türü değiştirilemez.

Madde 0017 : Kapanış onayına tabi defterlerde onay yenilemenin şekli
(1) Kapanış onayına tabi olan yevmiye ve yönetim kurulu karar defterlerinde son kaydın altına yazılacak “Görülmüştür” ibaresinin yanında onay yenileme kısmında aşağıdaki bilgilerin yer alması zorunludur:
a) Bu Tebliğin 14 üncü maddesinde açılış onayında bulunması gerektiği hüküm altına alınan hususlarda bir değişiklik olmuşsa bu değişiklikler,
b) Defterin kalan sayfa adedi,
c) Kullanılmaya devam edileceği hesap dönemi,
ç) Onay tarihi,
d) Onay makamının resmi mühür ve imzası.

(2) Onay yenileme işleminde defterlerin kalan sayfalarının tekrar mühürlenmesine ve sıra numarası verilmesine gerek yoktur.

Madde 0018 : Kapanış onayına tabi olmayan defterlerde onay yenilemenin şekli
(1) Kapanış onayına tabi olmayan defteri kebir ve envanter defterinde onay yenileme son kaydın yer aldığı sayfadan sonraki sayfaya yapılır. Bu sayfada yer alacak bilgilere ve onay yenilemenin şekline ilişkin bu Tebliğin 17 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) ilâ (d) bentleri ile aynı maddenin ikinci fıkrası hükümleri uygulanır.

 

19 Mart 2013 Salı

e-fatura ve e-devlet uygulaması


E- FATURA VE E-DEFTER UYGULAMASI

1-      E-FATURA UYGULMASI HANGİ MÜKELLEFLERİ KAPSAMAKTA?

    A)

     - Cirosu 2011 yılında, 10.000.000,00 TL (OnMilyon) TL  den fazla olup,

-  4760 Sayılı ÖTV Kanunun, lll sayılı listesindeki malları imal, inşa veya ithal eden firmalardan,

-  2011 yılında herhangi bir şekilde mal alanlar.

B)

- Cirosu 2011 yılında, 25.000.000,00 (YirmibeşMilyon) TL den  fazla olup,

- 5015 sayılı Petrol Kanunu kapsamında, madeni yağ lisansına sahip firmalardan,

- 2011 yılında herhangi bir şekilde mal alanlar.

 

2-      E-FATURA UYGULAMASINA DAHİL OLAN MÜKELLEFLER NE YAPACAKLAR?

A)     E- Fatura kapsamındaki firmalar, birbirlerine düzenledikleri faturaları e-fatura üzerinden yapacaklardır.

B)      E- fatura kullanmak zorunda mükellefler, http://www.efatura.gov.tr/web/guest/basvuru  adresine gidip “Kullanıcı Hesabı” oluşturmaları gerekmektedir.

C)      Firmalar kendi kullandıkları muhasebe programlarının, e-fatura uygulamalarına uygun ve onay almış bir program ise, bu programı kullanabilirler.

D)     Firmaların kullandıkları bir program yok ise, faturalar, http://www.efatura.gov.tr/  adresinden  düzenlenecek.

E)      Yine, http://mm.kamusm.gov.tr/  adresinden, elektronik mali mühür temin edilecektir.

F)      E-fatura kapsamındaki mükellefler, e-fatura kapsamında olmayan kişilere düzenledikleri faturaları yine kağıt ortamında düzenleyeceklerdir.

G)     E-fatura kapsamındaki mükellefler, fatura düzenleyecekleri zaman, fatura düzenledikleri kişilerin e-fatura kapsamında olup olmadığını kontrol etmek zorundadırlar. (http://www.efatura.gov.tr/web/guest/9 adresinden kontrol edebilirler.)

H)     Düzenlenen e-faturalar kağıt ortamına dökülemeyeceği için, manyetik vb. ortamlarda saklanacaklardır.

 
3-      E-FATURA UYGULAMASINA GEÇMEK ZORUNDA OLANLAR, AYNI ZAMANDA E-DEFTER UYGULAMASINA DA GEÇMEK ZORUNDAMIDIR?

 Evet, e-fatura uygulamasına geçmek zorunda olanlar, aynı zamanda e-defter uygulamasına da geçmek zorundadırlar.

       4-      E-DEFTER  UYGULAMASI NELERİ GETİRMEKTEDİR?

A)     E-defter uygulamasindan faydalanmak icin e-fatura uygulama sartlarina uyum saglanmis olmasi gerekmektedir.

B)      5070 sayılı Elektronik İmza Kanununa göre, nitelikli elektronik sertifikaya sahip olunması gerekmektedir.

C)      Kullanılacak muhasebe programlarının onay almış programlar olması şarttır. Onay almış muhasebe programlarının listesi http://www.edefter.gov.tr/web/guest/uyumlu-programlar adresinden görülebilir.

D)     E-defter uygulamasında kullanılacak defterler kağıt ortamında kullanılmayacaktır.

E)      E-defter uygulamasında, donemin ilk günü açılış beratı, açılış kaydi yerine gecer.

F)      Son ayinin beratının alınması kapanış kaydı yerine geçer.

G)     Ay bittikten sonraki ayin sonuna kadar elektronik imza ile ay kapatılır.

5-      UYGULAMA NE ZAMAN BA;LAYACAKTIR?

A)     1. Madde de yazılı şartları taşıyanlar e-fatura ya 01/09/2013 tarihinden itibaren geçmek zorundadır.

B)      E -fatura uygulamasına gecenler, 01/09/2014 tarihine kadar e-defter ile ilgili hazırlıkların tamamlanması gerekmektedir.

Mustafa TAN

Mali Müşavir/SPK Bağımsız Denetci

 
1-    5015 SAYILI PETROL PİYASASI KANUNU KAPSAMINDA MADENİ YAĞ LİSANSINA SAHİP OLAN MÜKELLEFLER


2-      4760 SAYILI ÖTV KANUNU III SAYILI LİSTEDEKİ MALLARI İMAL,İNŞA VE İTHAL EDENLER


 

Yasal Dayanak
-          VUK 397. 416. 421. Tebligler.
-          VUK sirkuleri 58
-          Elektronik Defter Genel Tebligi-1

 

 

 

               

 

5 Mart 2013 Salı

SOSYAL GÜVENLİK DESTEKLEME PRİMİ YAPILANDIRILMASI


SGDP YAPILANDIRMASI

5510 sayılı kanunun, 4b kapsamın destekleme primi ödemek zorunda olanlar  ile
Emeklilik ve yaşlılık aylığı almakta iken, 5335 sayılı kanunun, 2 fıkrasındaki kurumlarda çalışmaları nedeniyle maaşları kesilmesi gerekenlere yapılan fazla ödemeler,
5510 sayılı kanunun, geçici 46. Ve geçici 47. Maddeleri kapsamında (2013-8 sayılı SGK Genelgesine göre), borçları 6111 sayılı kapsamında yapılandırılacaktır.

Yukarıda bahsedilen şekilde borcu olanlar, borçlarına yasal faiz işletilmeksizin,  TEFE/TÜFE aylık değişim oranları basit usulde uygulanmak suretiyle, 19/01/2013 tarihine kadar hesaplanarak, tahsil edilecek tutar belirlenecektir.

Bu şekilde tespit edilecek tutar, peşin ödenecek ise, 31/05/2013 kadar ödenecektir.

Borç tutarı taksitler halinde ödenecek ise, iki ayda bir  ödeme ile,

-          6 eşit taksit için %5

-          9 eşit taksit için %7

-          12 eşit taksit için %10

-          18 eşit taksit için %15 faizi ile ödenecektir.

Yaşlılık, emeklilik veya malullük aylığı bağlandıktan sonra 5510 sayılı Kanunun 4 üncü

maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında çalışmaya başlayanların,

- 1/10/2008 tarihinden önceki sürelere ilişkin sosyal güvenlik destek prim borçları için

taksitle ödeme yolunu tercih etmeleri halinde, yeniden yapılandırılan borçların ilk taksitinin 31/05/2013 tarihine kadar anlaşmalı bankalara ödenmesi gerekmektedir.

-1/10/2008 tarihinden sonraki sürelere ilişkin sosyal güvenlik destek prim borçları için

taksitle ödeme yolunu tercih etmeleri halinde, yeniden yapılandırılan borç tutarları 4/1(a)kapsamındakiler için banka ya da aylıktan kesme, 4/1(c) kapsamındakiler için sadece aylıktan kesme yoluyla tahsil edilecektir.


Mustafa TAN

Mali Müşavir



Başvuru formlarına aşağıdaki internet adresinden ulaşabilirsiniz.